woensdag 14 januari 2015

Feiten checken, interpretatie checken

Als blogger hecht ik er altijd grote waarde aan dat mijn feiten kloppen, dus ik probeer de dingen altijd na te zoeken. Dit betekent dat Google, wat schrijven betreft, altijd een welkome vriend is. Maar nu is het juist met dank aan Google en andere zoeksites dat ik tot een blog kom. Want waar ik van de week keurig mijn feiten had gecheckt wat betreft mijn vraag over de maagden, en op 70 uitkwam, zie ik ook 72 voorbij komen…..

Nu ben ik er inmiddels achter dat de theorie achter de 70 of dus 72 maagden niet uit de Koran schijnt te komen, maar uit de Hadith, wat eigenlijk overleveringen met betrekking tot het leven van Mohammed zijn, te komen. Zo kwam mijn zoektocht dus al weer een stukje op dreef, en het viel me op diverse forums dan ook op dat ik als Christen toch een sterke overeenkomst met Moslims heb, namelijk deze: Soms wordt je overmand door het grote aantal interpretaties.

Zoveel geloven, zoveel meningen,

Een hoed of een hoofddoek,
voor mij maakt het geen
verschil.
Het bijzondere is dat eigenlijk alle geloven het zelfde ‘probleem’ hebben, mensen hebben er in de afgelopen eeuwen vele interpretaties aan gegeven. En voor elk geloof geldt dat God net niet direct beschikbaar is voor commentaar over de menselijke versies die aan de overleveringen zijn gegeven. Dit betekent dat we allemaal geloven in waar we in lezen, hoe we het lezen en daarbij worden beïnvloed door de mensen met wie we omgaan.

Als het gaat om interpretatie onder welke gelovigen dan ook, is het dus voor een groot deel afhankelijk uit wat voor boeken je leest, met wie je omgaat en wat je daar zelf voor vorm aan gaat geven. Omdat mensen vatbaar zijn voor meningen, interpretaties, etc. maakt het dat iemand ‘als bij toverslag’ ineens een andere stroming binnen zijn of haar religie aan gaan hangen. Maar de vraag is of dat wel zo ‘als bij toverslag’ is. Want mensen zijn ook vaak nogal terughoudend in wat zij delen over hun religie.

Niet 'het' geloof veroordelen

Juist omdat ik weet hoeveel interpretaties er zijn van het Christelijk geloof, vind ik het onlogisch om te oordelen over Moslims als een groep. Misschien durf ik daarom wel vragen te stellen, als ‘wat je met 72 maagden moet als je naar de hemel gaat omdat het stoffelijke op aarde achter blijft?’ Wat uiteraard zeker wordt gedragen door mijn geloof, namelijk dat je bij het overlijden alleen je geest meeneemt en de rest op aarde blijft.

Mijn oproep is dan ook eigenlijk heel simpel, laten we ons realiseren dat er veel verschillende stromingen bij Moslims, Christenen, Joden, etc. zijn. Deze stromingen lopen van extremistisch tot heel tolerante versies van elk geloof dat er is. Juist daarom hoop ik dat mijn stukje een bruggetje kan slaan tussen vele mensen die niet zoveel van geloven weten en daarom misschien snel de neiging hebben ‘alle’ Moslims over een kam te scheren omdat er mensen zijn die door mensen zijn beïnvloed om te komen tot extremistische daden en zeggen, nou ja denken, dit te doen uit naam van Allah.

Want ik ben als Christen ook niet te vergelijken met de mensen uit Staphorst die een geheel andere versie van een aan ons gerelateerde kerk aanhangen en dan heb je alleen nog maar het segment Protestant, dan heb je nog meer stromingen…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten