zondag 26 juni 2016

Beste Sander Dekker

In de afgelopen anderhalf jaar hebben wij kennis gemaakt met passendonderwijs, tenminste passendonderwijs zoals u het volgens mij nooit bedoeld heeft. Want waar er op dit moment vele discussies lopen rondom het 'te gemakkelijk verkrijgen van een dyslexie verklaring' is het verkrijgen van een dergelijke test een ware uitputtingsslag gebleken. Bovendien begin ik steeds meer te begrijpen waarom dyslexie verklaringen zo 'makkelijk' te verkrijgen zijn, behalve dan als je een slim kind hebt met het vermogen om haar problemen te verbloemen met een sterk stel hersens.

Op de school van onze dochter wilde men niet vrijwillig meewerken aan de aanvraag van een dyslexie test onder het mom van CITO uitslagen, de leesuitslagen van onze dochter zouden namelijk te hoog zijn. In dat geval kon er geen sprake zijn van dyslexie, gezien men vorig schooljaar (eind groep 5) nog steeds niet had gezien dat onze dochter geen klanken kan schrijven en woorden verlengen, hebben wij als ouder hulp geëist van school. Afgelopen april bleek deze hulp er nog steeds niet echt te zijn (m.u.v. de verplichte hulpplannen voor spelling i.v.m. de CITO), er was nog geen dossier aangemaakt en na mijn dreigement de Onderwijs Inspectie te bellen werd er eindelijk een dossier opgemaakt.

De aanvraag voor de dyslexie test kwam afgelopen week terug, deze was afgewezen op basis van "Gezien de score voldoet .... niet aan de criteria" waarbij werd verwezen naar de CITO uitslagen voor het DMT lezen. Waarmee men de conclusie gerechtvaardigd had dat er geen sprake kon zijn van een leesprobleem. Echter weten wij dat onze dochter wel degelijk een leesprobleem heeft, wat het des te knapper maakt dat zij ondanks dat toch uitsluitend 'Goed tot Zeer Goed' scores haalt bij alle zaakvakken. Dit is dan ook een reden dat ik het dossier van onze dochter heb voorgelegd aan een onafhankelijk expert, welke wel degelijk een leesprobleem uit het dossier haalt, mits men verder kijkt dan de CITO uitslagen.

Onze dochter heeft een grote wens en dat is onderzoeker worden op de Zuidpool, ze wil namelijk de pinguïn kolonies bestuderen. Zonder erkenning van haar dyslexie zal zij altijd problemen houden met lezen. Op school krijgen wij geen medewerking meer, wel het advies "de minister dan maar te contacten" gezien u als staatssecretaris verantwoordelijk bent voor het onderwijs, schrijf ik u deze open brief. Want als u echt voor passenonderwijs gaat dan kunnen we kinderen toch niet uitsluitend beoordelen op CITO toetsen, dan verbaasd het hoge aantal dyslexie verklaringen mij namelijk niet. Immers, bij slecht lees/schrijfonderwijs of een leerling die in het algemeen moeite heeft met leren en taal, is op deze wijze een dyslexie test snel geregeld.

Beste Sander, ik wil daarom van u weten of het CITO gelijk heeft, dat de CITO uitslag niet als basis voor de dyslexie beoordeling mag dienen? Of dat de school en het bijbehorende expertise centrum gelijk hebben dat de CITO score wel van doorslaggevende waarde is bij de beoordeling van een leerling op dyslexie?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Bianca Prins






Geen opmerkingen:

Een reactie posten