donderdag 22 oktober 2015

Als de angst regeert

Als onzekerheid overheerst,
vindt de angst voedingsbodem.
Als de angst gaat regeren,
zal de haat triomferen.

Als de haat gaat overheersen,
zal uitsluiting volgen.
Als uitsluiting een feit wordt,
drijven wij mensen in de handen van terrorisme.

Dit is waar ik voor vrees, en niet omdat ik bang ben, wel omdat ik het langzaam zie gebeuren. We hebben een groot probleem in Nederland, dat probleem heet discriminatie, angst en de bijkomende haat die steeds luider wordt uitgedragen. De bijeenkomst in Steenbergen van gisteren is hier illustratief voor en juist daarom moeten we de dapperen die zich in zo'n omgeving durven uitspreken voor medemenselijkheid niet negeren, maar juist op handen dragen.

Ook binnen mijn partij

Ook binnen het CDA merk ik dat de angst begint te overheersten, en zoals ik in het bovenstaande al aangeef, angst voedt haat en haat voedt uitsluiting uit de maatschappij. Het is een kwestie van oorzaak en gevolg, een gevolg wat we zelf inzetten door mensen buiten de maatschappij te plaatsen. En ik weet als Nederlander uit ervaring dat de maatschappij een lastig ding is als de maatschappij je niet goed kan accepteren, als de overheid je in de steek laat en dat je dan een groot probleem hebt.

Daarom hoopte ik dat het CDA, de partij van mededogen en oog voor de ander, de partij van 'samen kunnen we meer' zich uit zou spreken voor een manier van omgaan met het vluchtelingenprobleem die past bij deze uitgangspunten. Maar ik merk dat ik in dit kader tot een klein select groepje behoor, een groepje van kritische leden die zich uitspreken voor het respecteren van VN Verdragen en een beleid dat is gericht op participatie van vluchtelingen tot zij de mogelijkheid hebben om weer terug te kunnen gaan naar Syriƫ.

Angst regeert

Gelukkig is ook het CDA een partij van mensen, dus is er ook de angst die hier duidelijk doorsijpelt in de standpunten. 'Kunnen we de stroom vluchtelingen wel aan?,' is dan ook een terechte vraag die om visie vraagt. 'Beleid moet gericht zijn op terugkeer' is ook niet waar ik op tegen ben. Maar waar ik wel mijn vragen bij heb is, het ontwikkelen van een nieuwe status waarin het VN Verdrag voor de rechten van vluchtelingen in het geding gaan komen.

Want we hebben al een probleem met integratie omdat taallessen en integratie voor veel mensen te kostbaar blijken te zijn, daarvoor moet een oplossing komen om mensen te faciliteren. Natuurlijk mag je daar een consequentie aan hangen als mensen niet willen, maar we moeten ook mogelijkheden bieden aan hen die niet kunnen omdat ze bijvoorbeeld onvoldoende leercapaciteiten hebben. Maar het doel moet helder zijn,
zolang men in Nederland wil verblijven zal men zelf actief moeten participeren in de maatschappij. 
En dat gaat echt alleen als mensen niet alleen welkom zijn, maar vooral ook de taal kunnen, onze gewoonten en gebruiken leren en hopelijk bij een terugkeer meenemen in de wederopbouw van een democratie op eigen bodem.

Laat angst niet regeren, #kominverzettegenhaat

Laat je niet regeren door angst omdat je zelf onzeker bent over de toekomst, omdat je niet weet wat je moet verwachten van al die mensen die komen. Laat je niet bang maken door IS, want dan hebben zij gewonnen. Zeker omdat juist deze mensen op de vlucht zijn voor waar jij en ook ik natuurlijk bang voor moeten zijn, want dat is iets wat we allemaal gemeen hebben, we zijn bang voor de gevolgen van een uitbreidend kalifaat van IS en dat is nu precies waarom deze mensen o.a. naar Nederland komen. Dus zet de angst voor het vreemde om in helpende handen om te voorkomen dat we mensen gaan uitsluiten en daarmee in de handen van IS drijven, vooral omdat wij meer gemeen hebben dan alleen het mens zijn! Dus #kominverzettegenhaat





Geen opmerkingen:

Een reactie posten