maandag 19 oktober 2015

Wij versus zij


De vele opmerkingen op Twitter, Facebook, etc. over de vluchtelingen hebben allemaal een bepaalde trend in zich. Een trend die ik echt niet snap, het is gebaseerd op het egoïsme van mensen, de opmerkingen als 'zij krijgen alles' met uiteraard als tegenhanger dat Nederlanders dat niet zomaar krijgen. Want vluchtelingen 'krijgen' zomaar een huis, Bijstand, inburgering, etc. Toch is de realiteit heel anders.

Persoonlijk snap ik het wij versus zij verhaal überhaupt al niet, want ook al heeft de overheid mij als 'statusloze' arbeidsgehandicapte bijna altijd in de kou laten staan, of tot het uiterste laten soebatten om een voorziening te krijgen. Gun ik het een statushouder dat hij/zij een leven op kan bouwen, een huis toegewezen krijgt en vind ik dat de overheid hen moet faciliteren om in te kunnen burgeren. Al is het alleen al omdat ik weet dat als de overheid je niet faciliteert, Nederland een verrot land kan zijn om je eigen plekje in de maatschappij te bemachtigen.

Natuurlijk is het zuur om te zien dat een ander wel hulp krijgt een jij niet, hoewel ik dan ook zeg. 'Ik kan mijn boontjes doppen omdat ik de taal spreek, een gerichte opleiding heb die aansluit op de Nederlandse arbeidsmarkt en bovendien heb ik de mensen om mij heen die mij kunnen en willen helpen.' En dat is iets wat deze mensen dus niet hebben, zij komen aan in een vreemd land, met vreemde gewoonten, met een andere taal en andere eisen aan diploma's. Kortom, zij zijn de vreemde eend in de bijt, moeten onze gewoonten en cultuur leren kennen. Zij moeten wennen aan ons, en wij vast ook een beetje aan hen.

Ik vertrek

Immers, liggen wij niet massaal lachend voor de televisie naar 'Ik vertrek' te kijken om te zien hoe al die Nederlanders hun koffers volproppen met hagelslag en drop? Liggen wij niet dubbel van die Nederlander die in Frankrijk, Spanje of Hongarije in het Nederlands probeert een lokale ambtenaar uit te leggen dat ze hun camping willen beginnen? Ja, we lachen massaal om die mensen, zien dat ze met heel hard werken een nieuw bestaan opbouwen en soms gedesillusioneerd terugkomen. Maar de mensen die wij hier bekijken kiezen er bewust voor, zij kiezen voor een betere toekomst in het buitenland ondanks het goede leven in Nederland.

De vluchtelingen die kiezen niet voor een beter leven omdat het andere niet bevalt, zij kiezen voor een beter leven omdat hun huis kapotgeschoten is, hun kinderen in doodsangst zaten en complete families uit elkaar gerukt zijn door de oorlog. Ja, deze mensen moeten wij niet uitlachen zoals de mensen bij 'Ik vertrek' deze mensen moeten we helpen omdat zij geen keuze hebben om gedesillusioneerd terug te keren naar kapotgeschoten Syrië. En wie dan roept, 'blijf lekker in je vluchtelingenkamp' realiseren zich vaak niet dat mensen daar geen perspectieven hebben, het niet veilig is, er vrijwel geen onderwijs is en men op 67 dollar per maand moet leven. De vraag is, wie kan daar een gezin van onderhouden?

Egoïsme en angst regeren!

Het wij versus zij verhaal is meer dan eens gestoeld op egoïsme en angst. Egoïsme omdat die ander voor het gevoel 'alles zomaar krijgt' en dat jij daarvoor moet betalen. Maar is het niet zo dat wij ook niet alles zomaar krijgen, dat er van ons ook het nodige wordt verwacht. En ja, ik ben er ook een voorstander van dat vluchtelingen sneller aan de slag kunnen dan nu, waardoor ze sneller kunnen integreren. Bovendien zie ik daar ook de voordelen van 'besparen op kosten' in, maar niet omdat ik het mensen niet gun dat ze minimaal worden gefaciliteerd. Wel omdat ik denk dat het anders niet haalbaar is om al die mensen die nu binnenkomen te ondersteunen.

Dan de angst, want dat is ook een groot punt in de hele discussie. Er is angst voor Moslims, die mijns inziens voor het grootste deel onterecht is. Want ik geloof niet dat een vluchteling bezig is met de Jihad of wat dan ook. Immers, ze zijn op de vlucht voor de Jihad en hebben wel iets anders aan hun hoofd dan Nederland onder het Kalifaat te bedekken. Nee, mensen zijn hiervoor juist vertrokken omdat hun dochters onderwijs moeten krijgen, omdat hun kinderen in vrijheid op moeten kunnen groeien. Daarom verlieten ze Syrië en de ellende die ze daar hebben achtergelaten, en dat is iets wat veel (bange) PVV stemmende Nederlanders te vaak vergeten.

Omdat de angst en het egoïsme Nederland overheersen in de media, op social media en in de politiek, krijgt de PVV de kans om te groeien. En dat, ja dat baart mij 100x meer zorgen dan de toestroom van vluchtelingen. Want kreten als 'we hebben nog gaskamers' en 'laat ze maar verzuipen' doen mij denken aan een tijd waarover zoveel mensen in Europa nog mee kunnen praten, een tijd waar we het liefste niet meer aan willen denken. En toch wordt het tijd om juist daar eens over na te denken, want dat begon ook met 1 man vol van haat voor een bevolkingsgroep die hij overal de schuld van gaf.

Denk daar maar eens over na, want als je ergens bang van moet worden.......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten