maandag 24 augustus 2015

Sta eens even stil.......

Er zullen vast mensen over mij heen vallen als ik dit schrijf, maar toch ik kan het niet laten, want ik maak me zorgen en niet zo'n klein beetje ook. Weten we het nog, de Joden die de schuld kregen van de economische crisis in de jaren '30, weten we het nog dat er miljoenen mensen zonder proces zijn afgevoerd omdat ze Joods, Roma of homofiel waren? Weten we het nog?

Rechtsextremisten in Duitsland, ze zijn er nog steeds!
Met het belagen van vluchtelingenopvangplekken in Dresden komt het beeld bij mij terug, het beeld van boeken die ik las over de Kristallnacht, over knokploegen die de menigte ophitsten omdat zij een groep de schuld gaven van alles wat er mis ging. En ook nu, nu gebeurt het gewoon weer en nee, niet meer zo stiekem. Mensen komen er openlijk vooruit, mensen die de vluchtelingen de schuld geven van ouderen die onvoldoende zorg krijgen, vluchtelingen die de schuld op zich krijgen van de afbraak van een sociaal stelsel wat in de vorige eeuw zo zorgvuldig is opgebouwd.

Afschrikwekkend

Ik voel telkens weer een plaatsvervangende schaamte als ik de berichten op social media lees, mensen die de ander de verdrinkingsdood wensen. Mensen die weigeren te snappen dat leven in een Turks of Libanees vluchtelingenkamp geen pretje is. Mensen die niet snappen dat uitzichtloosheid, reddeloosheid en vooral ook een leven met amper brood op de plank niet iets is waar je jaloers op hoeft te zijn. En dan, dan schuiven we alles gewoon maar af, want de regering die geeft toch gewoon geld aan die ander?

Het is dom, heel dom om dat zomaar te zeggen. Want de UNHCR, het Rode Kruis en anderen vragen niet voor niets om meer steun omdat er onvoldoende geld is om de vluchtelingenkampen te voorzien van voldoende voedsel, kinderen die werken omdat ze anders geen eten kunnen kopen en ouders die met tranen in de ogen af moeten zien van school en daarmee alle perspectieven op een beter leven. Wat zou jij doen als je in zo'n kamp zou leven?

Ik zou oversteken

Ik geef het eerlijk toe, ik zou de eerste de beste boot pakken naar een plek waar wel perspectieven zijn, ook al zijn die perspectieven door andere voorgangers misschien behoorlijk opgeblazen, alles beter dan een kamp met uitzichtloosheid. Dan liever knokken in een onbekend land, vol onbekende mensen die een onbekende taal spreken, want ik zou mijn kind liever opnieuw laten beginnen in een nieuw land met een nieuwe taal dan dat zij moet leven in ellende en op een plek waar gevaar elke dag op de loer ligt.

En wat ik dan zou meenemen als ik vertrek, zeker wel mijn mobieltje als life-line naar de mensen die ik daar achterlaat. Dat ding wat betekent dat je je geliefde familie kan vertellen dat je het hebt gehaald, dat je OK bent en dat je dan verteld dat je kan beginnen aan een nieuw leven. Ja, ik zou mijn mobiel vast en zeker ook meenemen.....

Eigen volk eerst!

Voor al die mensen die hiervan genieten, die gelukkig worden van Wilders opmerkingen en smullen van artikelen als in Esevier dat de verhalen van vluchtelingen ontkracht. omdat zij op hun weg uit de uitzichtloosheid van vluchtelingenkampen technisch gesproken geen vluchtelingen meer zijn. Voor al die mensen die vluchtelingen de schuld geven van de afbraak van ons sociale stelsel. 

Blijven we stilstaan of leven we zonder schaamte verder
zonder om te kijken naar wat er om ons heen gebeurt?
Die mensen moeten zich realiseren de we in Nederland ook minder uitgeven aan noodhulp, dat ook wij debet zijn aan het feit dat mensen vluchtelingenkampen ontvluchten in de hoop op een betere toekomst. En bovendien moeten zij zich realiseren dat ze geen haar beter zijn dan de mensen die na de kristallnacht zonder schaamte door de straten liepen, dat zij hun eigen moeiten en problemen in de maatschappij afschuiven op 'die ander' en niet de hand in eigen boezem durven steken. 

En ja, ik ben misschien wrang in mijn stelling, maar de afbraak van de sociale zekerheid heeft niets te maken met vluchtelingen, het steeds verder beknibbelen op zorg heeft niks te maken met vluchtelingen, etc. Want die politieke keuzes werden al gemaakt voor de echte grote vluchtelingenstroom opgang kwam, deze keuzes gingen gelijk op met het bezuinigen op noodhulp en ontwikkelingshulp. Deze keuzes, heeft elke VVD en PvdA stemmer te danken aan zijn stemvoorkeur en elke PVV'er te accepteren als het gevolg van een democratie waar je zelf zo in zegt te geloven. Een democratie gaat niet over 'eigen volk eerst' want daarvoor heb je een dictator nodig en we zijn toch wel wijzer dan dom achter de grootste schreeuwer aan te lopen?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten