Hoe vaak je deze knop ook indrukt... |
Altijd maar achteraan moeten sluiten, dat is voor niemand leuk. Maar als
je zoals ik een beperking hebt en geen status als Wajongere, dan is het helaas
de bittere praktijk. Want solliciteren bij de Rijksoverheid, dat hoef je niet
te proberen. Daar wijzen ze je af omdat je geen Wajong hebt, kwalificaties en
ervaring te spijt. Zo gaat het ook met de nieuwe Participatiewet, de wet die
alles moest veranderen op de arbeidsmarkt. Nou, er veranderd weinig voor de mensen zonder status en ja er
komen wel toezeggingen, maar wat zijn die waard?
Dit klink voor mij als positief
ingestelde persoonlijkheid erg negatief en dat realiseer ik me ten zeerste.
Maar als het gaat om wat ik persoonlijk ervaar op de arbeidsmarkt, in wet en
regelgeving is er weinig positiefs te melden. En dan ook een van de hoofdredenen
om als ZZP’er te gaan werken. Maar ook daar wil de overheid de nodige extra
wet- en regelgeving gaan opleggen om schijnzelfstandigheid aan te pakken. De
vraag is wat blijft er over voor de mensen die net als ik geen status hebben,
wel graag willen werken en maar moeten hopen op de gust van werkgevers en/of
gemeenten……
Klijnsma belooft te monitoren
Afgelopen week beloofde Klijnsma
wederom de doelgroep die buiten de Participatiewet valt te monitoren, maar wat
valt er te monitoren van een groep die op papier niet bestaat. Was mijn
reactie, Klijnsma zei ‘door de aanvraag van voorzieningen’ toen ik haar eraan
herinnerde dat daarvoor wel eerst een baan moest worden gevonden bleef het
stil. Want ja, een groep die op papier niet bestaat, die valt nu eenmaal niet
te monitoren en dan kan je wel een mooie belofte doen, maar die snijdt dan geen
hout.
Ook John Kerstens deed een duit in het
zakje, “Er wordt, op mijn verzoek, gewerkt aan een 'gereedschapskist met
standaard-instrumenten'.” De vraag is en blijft alleen, hoe wil men die
beschikbaar stellen aan mensen die niet op papier bestaan. Aan mensen die, voor de
gemeente die straks verantwoordelijk wordt, niets opleveren als ze werken,
maar wel geld kosten om aan het werk te helpen. En dat terwijl er vele mensen
zijn die zij moeten helpen en zwaar op het gemeentelijke budget drukken.
Het logische gevolg, wij blijven het kind van de rekening.
De werkgevers
Ik weet uit ervaring dat er werkgevers
zijn die mij wel kansen willen bieden, helaas blijken die banen echter niet
bepaald in de buurt. Voor mij, iemand met een uren-beperking, is dat erg
lastig. Neem daarbij dat ik een gezin heb en daardoor niet zo sta te springen
om te verhuizen, en je hebt een probleem. Ja, je kan zeggen dat maak je zelf,
maar ik ben niet de hoofdkostwinner in ons gezin en dus kan er pas verhuisd
worden als hij ook een andere baan heeft gevonden. Met alles wat hij al op zijn
bordje heeft aan mantelzorg, nee die vraag ga ik hem niet stellen.
Voor een werkgever is het ook niet
makkelijk om mij in dienst te nemen, er kan een No-Risck polis worden
aangevraagd. Of die wordt gehonereerd, dat is maar de vraag. Wordt deze
afgewezen, dan neemt een werkgever een ongelofelijk groot risico. Want als ik
ziek wordt, moet de werkgever 2 jaar loon doorbetalen en loopt hij bij een
negatieve beoordeling van de geboden re-integratie het risico op het betalen
van een 3e jaar loon.
Dat is met iemand die niet zomaar te
herplaatsen is een groot risico en het feit dat ik dit vertel, zal vele
werkgevers misschien afschrikken. Toch ben ik de laatste jaren vrijwel niet
ziek geweest, want ik ben niet vaak ziek. Maar hoe ga je dat uitleggen als je
een chronische ziekte hebt?
Ik blijf boeven het maaiveld uitsteken, tot het eindelijk lukt! |
Opgeven?
Nee, opgeven dat doe ik niet. Zoals ik
pas al zei in mijn blog
over ZZP’er zijn met een beperking, “Strijdbaar tot het gaatje”. Want ik wil
gewoon werken, en laat me echt niet door een paar Haagse regels in een
verdomhoekje stoppen. Ik knok me eruit en stop pas als ik ook gewoon een
eerlijke kans op de arbeidsmarkt krijg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten